La sfârșitul săptămânii, la Târgu Secuiesc a fost organizat prezentarea mașinilor retro și concursul cu denumirea Klausenburg Retro Racing. Cu toate că de sâmbătă după-masă vremea a devenit ploioasă, amatorii de mașini vechi ai sporturilor de motoare nu au rămas departe de eveniment, pe care organizatorii l-ar ține și la anul pe pista de carting Skat Kart de la Băile Fortyogó.

 

Vineri după-masă la ora cinci o mulțime de curioși au invadat piața Gábor Áron, unde totul a fost gata pentru deschiderea festivă, tocmai conducătorul programului a lipsit. În sfârșit, după o așteptare de mai mult de o oră, Horațiu Anghel, organizatorul evenimentului, a apărut în fața microfonului și a prezentat, fiind însoțit de sclipirea de blițuri, a aprobărilor recunoscătoare și a aplauzelor, cele șaizeci și două de mașini retro, care s-au afișat, și pe proprietarii lor.

 

Cel mai în vârstă participant a fost dr. Vitális Sándor, de 93 de ani, din orașul breslelor, cu autoturismul său Fiat 850 din 1967, pe când cel mai tânăr Duma Bogdan, de 11 ani. Băiatul din Cluj a început să practice cartingul la vârsta de șase ani, apoi, la influența tatălui său (Dan Duma – campion național VTM în 2009), la vârsta de opt ani a trecut la raliu.

 

– Am participat la câteva tururi județene de raliu, cu mașina de concurs a tatălui meu, cu un Renault Megane, apoi la etapa națională de munte (VTM). În prezent concurez cu un Renault Clio în campionatul de raliu-cros european, ca cel mai tânăr pilot care dispune de licență FIA (Federația Internațională de Automobilism) – a declarat.

 

Visul băiatului, care și la școală are rezultate bune, este ca să poată concura în campionatul internațional de raliu (WTCC) sau ca pilot de Formula 1.

 

Borbély Lőrincz a luat parte la eveniment cu un BMW 2002 fabricat în 1968, în valoare de circa cincizeci de mii de euro. Această mașină, de construcție raliu, cu care tatăl meu (Laurențiu Borbély) a fost multiplu campion național, „este în familie din anul 1970. Din anul 2011 și eu cu aceasta concurez în campionatul de munte”.

 

Miracolul de 13 ani

 

Sâmbătă înainte de masă, pe o vreme însorită splendidă, și-a luat startul concursul de mașini, în decursul căruia participanții și-au măsurat puterile în cinci categorii. În primele patru grupe amatorii au demonstrat de ce sunt capabile mașinile lor de cel puțin 25 de ani, astfel curioșii adunați în număr destul de mare au putut urmări până la sfârșit pe pista de carting Skat Kart tururile de măsurare a timpului, la început a mașinilor sub 1000 de centimetri cubi, între 1500-2000 centimetri cubi. Între timp cerul s-a dezlănțuit și o parte a spectatorilor a plecat acasă, dar și așa au rămas destui „cu greutate mare” la concursul mașinilor de raliu conduse în mare majoritate de concurenți profesioniști.

 

Prima dată Natalia Iocsak, de 13 ani, din Satu Mare i-a uluit pe cei prezenți, care i-a întrecut pe colegii săi mult mai experimentați, cu Honda Civic al ei din 1993 a obținut al doilea cel mai bun timp al turului. Sâmbătă dimineața mașina sa s-a răsucit pe pista umedă, astfel a alunecat de pe podium . „La început l-am însoțit cu părinții mei pe fratele meu mai mare la concursuri, apoi la vârsta de nouă ani am decis să încerc și eu însumi raliul”. De atunci Natalia este triplă campioană de sprint de raliu și peste doi ani ar dori să participe la campionatul internațional, apoi și-ar împlini cariera ca pilot de Formula-1.

 

Turul de vineri a fost câștigat de Trifu Mihai, din Cluj, care cu Dacia sa Nova a condus nu doar extrem de rapid, ci și spectaculos. „De la tatăl meu am moștenit pasiunea, asemenea lui și eu am început cu cartingul și de mic copil merg la antrenament pe pistă de la Băile a Fortyogó. A fost un timp, când am concurat un an la VTM, un an în campionatul de carting, în prezent particip alternativ la tururi. Este vorba despre două genuri, acestea nu pot fi comparate și le iubesc pe amândouă. Mi-am și adus cartingul, astfel am nimerit două muște cu o singură lovitură”. Mașina sa de concurs din prezent și-a cumpărat de cinci ani. „A fost fabricată în fabrica de la Pitești, în special pentru concursul în zona de munte: e foarte ușoară, cu un singur loc, nu există în ea nimic inutil.”

 

Patruzeci de anvelope pe concurs

 

Atracția principală a primei zile însă a urmat doar după asta. Demonstrația de drift a Ramonei Rusu din Arad, care a îndeplinit bine și la concursul mașinilor de tip raliu, i-a impresionat în mod egal pe spectatorii prezenți și pe concurenți. „În 2010 am început să fac drifturi  în țară ca prima fată concurentă, de atunci am ajuns două, chiar și o fată din Bulgaria a participat la campionatul român.” În 2014 în Ungaria a terminat pe primul loc în categoria de street, și a câștigat trofeul de campion și în compus, apoi a obținut și premiul revenit câștigătorului la C.E. de drift feminin Queen of Europe. „Concurez împreună cu bărbații și scopul meu este să mă privească în primul rând ca concurentă, nu ca fată care concurează.” – a subliniat.  Nu este doar îndrăgostit de drifturi, ci iubește totul, ce e în legătură cu mașinile, cu sportul de motoare. „Prima mea mașină a fost un Ford Probe, pe care am modificat și am participat cu ea la diferite evenimente. Cu o astfel de ocazie, în Ungaria am văzut o demonstrație de drift și imediat am îndrăgit-o. ”

 

La turul de raliu a participat cu o Mazda MX5 înzestrat cu un motor turbo de 1.6, pe când prezentarea de driting a ținut-o cu un BMW E30 echipat cu un motor M5 V8, cu 426 de cai putere. „Nu va fi mult fum, m-am pregătit cu o producție tehnică, prezint cum poți parcurge pista cu o mașină întoarsă de-a curmezișul”, a spus înainte de prezentare. Sportul auto este o pasiune extrem de scump, Ramona a împărtășit ziarului nostru și exact cât de mult. „La câte un concurs de drift folosesc în general patruzeci de anvelope noi. Pe lângă asta e nevoie de combustibil, din care la un eveniment mașina consumă în jur de 100 litri, taxa de înscriere, cheltuielile de călătorie acolo, găzduirea. Firește, după concursuri mașinile trebuie reparate, calculând totul împreună, cheltuielile unui concurs depășesc 2000 de euro”. A adăugat că în prezent participă la concurs din puteri proprii, căci a vrut un an mai liniștit, însă la anul va căuta sponsori și s-ar înscrie și la campionatul de raliu.

 

La anul tot aici

 

Concursul Klausenburg Retro Racing din 2014 este organizat de către Horațiu Anghel din Cluj. „În anii precedenți am organizat evenimentul doar la Cluj, însă din anul acesta aducem manifestarea și la Târgu Secuiesc, unde a fost construită o excelentă pistă de carting. Primăria locală ne-a sprijinit în toate, la fel ca și Ștefan Lucian, proprietarul lui Skat Kart. Că am decis bine, nimic nu demonstrează mai bine, decât faptul că la deschiderea din centru au fost foarte mulți interesați. În septembrie voi organiza și acasă evenimentul și de acum înainte ne-am întoarce de la an la an și aici”, a conchis.

 

După tururile de sâmbătă și duminică clasificații pe podium a celei de a 5-a categorii (mașini de raliu): 1. Trifu Mihai, 2. Bedő Barna, 3. Ramona Rusu, care au putut prelua diplome și cupe de la organizatori.

 

Sursă: Székely Hírmondó, Daczó Barna



16 mai 2017