Pentru a beneficia de reducerea impozitului anual pe clădiri cu o cotă de 50% pe durata stării de urgență decretate în anul 2020, proprietarii clădirilor au obligația ca până la data de 15 septembrie 2020 inclusiv, să depună la Biroul impozte și taxe locale o cerere de acordare a reducerii, însoțită de o declarație pe proprie răspundere, în care vor menționa fie întreruperea totală a activității economice proprii stabilită conform prevederilor legale, fie întreruperea parțială a activității economice. Proprietarii care si-au întrerupt partial activitatea anexează la cererea o copie a certificatului pentru situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri.

 

În cazul proprietarilor care dețin clădiri nerezidențiale date în folosință pentru desfășurarea unor activități economice către alte persoane fizice sau juridice, pe perioada în care s-a instituit starea de urgență, din declarația pe propria răspundere trebuie să reiasă că aceștia se regăsesc concomitent în următoarele situații:

 

a) au renunţat la cel puţin 50% din dreptul de a încasa contravaloarea chiriei, redevenţei sau altă formă de utilizare a clădirii, stabilită conform prevederilor contractuale, pe perioada pentru care s-a instituit starea de urgenţă;

 

b) cel puţin 50% din suprafeţele totale deţinute şi afectate activităţilor economice nu au fost utilizate, ca urmare a faptului că titularii dreptului de folosinţă a clădirilor respective au fost obligaţi, potrivit legii, să îşi întrerupă total şi/sau parţial activitatea economică.

 

Proprietarii care dețin clădiri nerezidențiale au obligația să verifice și să facă dovada că cel puțin 50% din suprafața totală deținută și data în folosință pentru desfășurarea unor activități economice către alte personae fizice sau juridice este afectată de întreruperea totală și/sau parțială a activității acestora la data de 14 mai 2020.

 

Declarația va fi însoțită de copie după contractual de închiriere și după actul adițional încheiat cu chiriașul din care rezulte că s-a redus chiria cu minim 50%, precum și declarația pe proprie răspundere ale chiriașului/utilizatorului în care se va menționa fie întreruperea totală a activității economice proprii stabilită conform prevederilor legale, fie întreruperea parțială a activității economice. Chiriașii/utilizatorii care si-au întrerupt partial activitatea anexează la cerere o copie a certificatului pentru situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri.

 

Pentru a beneficia de scutire de la plata taxei pe clădiri pe perioada stării de urgență, concesionarii, locatarii, titularii dreptului de adminstrare sau de folosință a unei clădiri proprietate publică sau private a statului ori a unităților administrative-teritoriale, au obligația ca până la data de 15 septembrie 2020, inclusiv, să depună la organul fiscal local o cerere de acordare a scutirii, însoțită de o declarația pe propria răspundere. În declarația pe proprie răspundere contribuabilii vor menționa prevederile legale potrivit cărora au avut obligația întreruperii totale a activității proprii, pe perioada instituirii stării de urgență.


1 iulie 2020